Friday, March 18, 2011

Menanti Tirai Senja

Remajaku dulu
aku suka sangat mendengar sahabat ku bercakap

Kata-katanya tersusun indah bertamsil beribarat
seringan manapun perkara yang diperkatakannya
terasa berat dan dalam maksudnya

Pada kala tertentu
kedengaran bagaikan pujangga
menggurindamkan kecendekiaan pendita
dia bermadah

Aduhai indahnyalah suasana
bila dia berseloka
senyumannya menambah seri
wajahnya yang amat terampil
dan dia kelihatan amat dignified

Kami sudah lama terpisah
dan dia tidak pernah tahu
bahawa aku banyak berguru darinya

Dia dah macam aku juga
dah tua kini
bagaikan aku jua
dia kini sedang bermain senja sambil menanti
tirai malam membuka pentas AKHIR

Makanya
sebelum bermula citera
pentas AKHIRnya kami
aku rentas Titiwangsa
berlari membawakan nyanyi pilu
sinfoni SEPIku
kepadamu
Abangku, Sifuku
Hashim Zabidi

Dalam perjalananku menuju dakapanmu
kini aku Hashim

yassinsalleh
18 Mac 2011
Merentas Titiwangsa

Dalam Perjalanan Ke Taman Senja
Abangku Hashim Zabidi


No comments: